duminică, 15 iulie 2012

GUSTURILE COPILARIEI


  Asa ma apuca cateodata un dor de tara, de duca, dar mai ales de miresmele mancarurilor facute de bunica mea.Cand ma gandesc ce  minuni culinare  ieseau din mainile sale, crapate, aspre de atata munca ma apuca o nostalgie a copilariei, desi sunt casatorita de mai bine de 6 ani, parca oricat m-as stradui nu o voi egala niciodata in bucatarie. Mancarurile acelea aveau o aroma aparte si primele ce imi vin in minte e mamaliga strasnica si batoasa de o taiai cu ata si branzica sarata ce o savuram  “de se bateau turcii la gura noastra”, colorezii cu lapte (denumire populara preluata de acolo, un fel de paste - taietei de casa cu lapte proaspat de vaca),  pestele cu saramura, borsul de stevie si multe altele.
Bucătăria  de vară, asezată în prelungirea pridvorului, era un rai de arome. Sub cerul limpede, sub calota de azur ce acoperea un ocean de liniste, se ridicau, blând, spre coroanele nucului batran si  spre bolta de vită de vie, miresme iscusite, izvorâte din oalele cu bunatati. Nu mai zic cum mirosul de paine sau cozonac ma indemna sa intru in curte…
Veneam obosita de la joaca, sub arsita zilei de vară, treceam pe sub bolta din fata curtii, ea mai întâi mă auzea, apoi deschizând poarta mă vedea, mă întreba dacă mi-e foame, răspundeam că da si  mă invita la masă.
”-Unde vrei să mănânci? Înăuntru, ori aici, afară?” 
- "Aici, afară”, ziceam eu. Si-mi punea numaidecât dinainte ce avea ea mai bun , în orice caz, preparat cu mare mestesug,  după retete subtile,  ce iată,  cu toate aerele noastre moderne, nu le putem dibui, nicicum egala. Fiindcă, asa cum spuneam mai înainte, oricât as cerceta prin magazine si localuri (împinsa de o stranie căutare a gustului pierdut, nu de lăcomie, desigur), nu mai aflu savoarea de atunci. Unde să mai întâlnesti asemenea minune? Ce este bine sa cunosti despre mancarea sanatoasa, mai ales in zilele astea?
  Ma opresc aici, poate v-am facut pofta, eu plec in bucatarie, cuprinsa fiind de dor poate imi vor iesi de acum preparatele cu gustul de odinioara :)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

PAREREA TA ?